Підписатися на RSS

«Сформованість вольових навичок для навчання у школі»

Цей тест дає змогу визначити, наскільки у дитини розвинені вольові навички – стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам’ятовування, уваги, розумових навичок.

1.Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить зуби вранці, миє руки перед їжею):

А) Робить завжди сама, без нагадування;

Б) Робить завжди, але інколи треба нагадувати;

В) Без спеціального нагадування не робить?

2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає постіль, накриває на стіл):

А) робить постійно;

Б) робить часто;

В) робить дуже рідко?

3. Чи є в дитини стійкі навички самообслуговування (приготувати бутерброд, одягнутися по погоді, зав’язати шарф):

А) є достатньою мірою;

Б) є деякі;

В) немає?

4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить довго (15-20 хвилин) на самоті (під час читання вголос, малювання, гри):

А) дуже часто;

Б) зрідка;

В) не вміє?

5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (не їсть перед їжею цукерок, хоча вони їй доступні; не вередує, коли старші щось заборонили):

А) Уміє достатньою мірою;

Б) уміє лише зрідка;

В) не вміє?

6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно їсть):

А) як правило, уміє;

Б) уміє, але робить це не завжди;

В) не вміє?

7. Чи є в дитини більш-менш стійкі інтереси: слухання музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну:

А) усі досить стійкі;

Б) інтереси є, але весь час змінюються;

В) наявних інтересів немає?

8. Чи вміє дитина поводитися у товаристві (не перебиває старших, без нагадування вітається, прощається, дякує):

А) уміє;

Б) уміє, але інколи доводиться нагадувати;

В) не вміє?

9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки, прийому їжі):

А) як правило, так;

Б) узагалі дотримується, але інколи порушує;

В) ні, не дотримується?

10. Якщо дитина запитує, чи завжди вона вислуховує відповіді:

А) як правило, з цікавістю вислуховує пояснення;

Б) інколи відповідей на запитання не слухає, відволікається;

В) інколи запитує просто так, не потребуючи відповіді?

11. Чи прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання, книжки і зошити після читання, письма:

А) завжди прибирає;

Б) прибирає після нагадування;

В) не прибирає?

Інтерпретація результатів

Перший варіант відповіді (А) в кожному запитанні оцінюється 3-ма балами, другий (Б) – 2-ма, третій (В) – 1-м балом. Потім знаходять суму балів, з усіх одинадцяти запитань.

Рівень сформованості вольових навичок визначається за такими критеріями :

Високий – 33-27 балів;

Достатній – 26-22 бали;

Середній – 21-18 балів;

Низький – 18 балів і нижче.

ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ

Чимало проблем виникає у вихованні дітей-підлітків. Треба пам”ятати, що у тінейджерів загострене почуття – справедливість. Якщо у молодшому шкільному віці діті беззастережно вважають своїх батьків ідеалом, то далі вони починають критично ставитися до ближніх. Щоб не втратити авторитет у своїх сина чи доньки, намагайтеся бути в очах сина чи доньки -- справедливим. З”ясувати чи притамана вам ця риса хорактеру, допоможе цей тест.

1. Ваш син побився з однокласником, і вас викликають до школи. Ваша реакція:

а) покараю відразу, а потім з”ясую причину бійки;

б) спробую з”ясувати, чому син зятіяв бійку, і потім визначу міру покарання;

в) спершу з”ясую все у класного керівника, оскільки син не скаже правду.

2. Прибираючи в кімнаті, дитина ненароком розбила дорогу річ (ваза,

годинник, сувенір). Ваша реакція:

а) покараю неодмінно і відразу;

б) прожену геть, щоб не заважала, і забороню торкатися коштовних речей;

в) заспокою дитину, адже вона це зробила не навмисно.

3. Ви покарали дитину, а потім з”ясувалось, що несправедливо:

а) промовчите, щоб не підривати свій авторитет;

б) вибачитеся перед дитиною;

в) поясните, що дорослі теж інколи помиляються.

4. Ви стомилися, а дитина набридає із запитаннями:

а) роздратовано проганяєте дитину: „Мені треба відпочити!”

б) відповідаєте не задумуючись, щоб вона швидше відчепилася;

в) пояснюєте дитині, що дуже втомилися і відразу призначаєте час, коли

зможете поговорити.

5. Дитина просить розв”язати задачу, написати твір і таке інше:

а) щоб не гаяти часу, розв”яжете задачу, напишете твір тощо, дитині

залишиться тільки переписати;

б) скажете: „Працюй сам! Тільки тоді зможеш чогось навчитися”;

в) разом із дитиною розберетеся в умові задачі, оберете тему, а виконувати завдання дитина буде самостійно.

6. Дитина просить, щоб їй купили рибок (кішку, собаку). Ви відповідаєте:

а) нізащо;

б) ну що ж, якщо ти так хочеш, я тобі допоможу доглядати тварину;

в) спершу подумай, чи серйозний твій намір завести тваринку. Якщо так,

то за нею будеш доглядати сам.

Якщо ви шість разів обрали відповідь „В”, хвилюватися нічого: ви непоганий, справедливий вихователь. І можете й надалі бути для дитини „еталоном справедливості”. Якщо обрали три відповіді „Б”, три відповіді „В”, -- перегляньте свої переконання, щоб не втратити довіру дитини. Якщо ви обрали переважно відповіді „А”, необхідно серйозно переглянути свої методи виховання.

Кiлькiсть переглядiв: 614