ЗНО: ПОРАДИ СТАРШОКЛАСНИКАМ

Хочете швидко впоратися з тестом у на­пруженій екзаменаційній атмосфері?

1. Почніть готуватися до тестування за­здалегідь.

2. Повторіть увесь навчальний матеріал.

3. Поспішайте! Тренуйтеся із секундоміром у руках. Дотримуйтеся всіх

рекомендацій, як пра­вильно розв'язувати окреме завдання або тест за­галом. Наприклад, не слід двічі перечитувати ма­лозрозумілу інструкцію, а потрібно одразу ж про­дивитися варіанти відповідей. Вам стане зрозуміліше, що саме слід робити.

4. Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання.

Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі, з якими ви обов'язково впораєтеся. Просто не­розумно не добрати балів лише тому, що ви не ді­сталися до «своїх» завдань, а застрягли на тих, сенс яких вам не відомий.

5. Угадуйте! Якщо ви невпевнені у виборі відповіді, довіряйте своїй інтуїції. Така довіра, як правило, збільшує набрані бали.

6. Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати правильну відповідь одразу, а послідовно виключати ті, які не під­ходять. Цей метод дозволяє концентрувати ува­гу лише на одній-двох ознаках (це легко), а не одночасно на п'ятьох-сімох (що набагато склад­ніше).

7. Скорочуйте вибір! Якщо кілька відповідей (1—2) із чотирьох або п'яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші — більш при­йнятними, то в цьому випадку правильніше буде не пропускати це завдання, а намагатися обрати відповідь навмання. Завдяки такій тактиці ви отримаєте більше балів.

8. Думайте лише про поточне завдання! Коли ви бачите нове питання, забувайте все, що бу­ло в попередньому. Зазвичай завдання в тес­тах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одній задачі (уже розв'язаній) не допомагають, а тільки заважають сконцентру­ватися і правильно вирішити наступне питання. Забудьте про невдачу в попередньому завданні, якщо воно виявилося вам не до снаги. Думайте лише про те, що кожне нове завдання — це шанс набрати бали.

9. Читайте завдання до кінця! Поспіх не має призводити до того, що ви намагатиметеся зро­зуміти умови завдання за «першими словами» і добудовувати його закінчення у власній уяві. Через це ви можете припуститися помилок у най­легших завданнях.

10. Не засмучуйтеся! У будь-якому професійно підготовленому тесті — чимало завдань, з якими ви просто не зможете впоратися (так запланова­но). Ба, більше: ніхто не повинен виконати всіх 100 % вправ! Тому немає сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду.

Навіть якщо вам здається, що ви зробили за­надто багато помилок і просто завалили тест, па­м'ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилко­вим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з'ясуватися, що решта схибила ще більше. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тес­товий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «цілковитим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю до­магатися максимального результату. Якщо ви хо­чете стати класним «тестовим бійцем», учіться не тільки завдавати удари, але й «тримати» їх..

11.Заплануйте два кола! Розрахуйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) сеансу пройти всі завдання «по першому колу». Тоді ви встиг­нете набрати максимум балів, виконуючи легкі завдання, а потім зможете подумати й про важ­кі, які вам довелося спочатку пропустити.

12.Напередодні обов'язково виспіться! Багато хто вважає: щоб повністю підготуватися до іспи­ту, не вистачає останньої ночі. Це неправильно. Не треба перевтомлюватись. Навпаки, зве­чора прогуляйтесь, перед сном прийміть душ. Виспіться якнайкраще, щоб прокинутися з від­чуттям бойового настрою.

13. Згадайте все! Отже, ви в кабінеті, де про­водять тестування. Якщо хвилюєтеся, то заплющте очі, розслабтеся, згадайте на хвилинку щось смішне або приємне. Після того, як опануєте себе, уважно прочитайте запитання. Не може бути, щоб ви абсолютно нічого не знали. Просто не буває такого! Тому не втрачайте надії й не ля­кайтеся в першу хвилину. Почніть із питання, яке знаєте краще. Поступово згадаються й інші (принаймні дещо — точно). Не знаєте відповіді — залиште запитання й переходьте до на­ступного. Повернетеся до нього пізніше.

14.Забудьте про шпаргалки! Техніка спи­сування — в кожного своя. Хоча, попри всі хит­рощі, як правило, екзаменатор усе бачить (за статистикою — у 9 випадках із 10). Після того, як ви хоча б одним оком зазирнете у шпаргалку, у вас трястимуться руки, й усе зминається в го­лові мінімум хвилин на 10. Річ у тім, що обсяг безпосередньої пам'яті при такому стресі змен­шується, тому доведеться підглядати ледь не кож­не слово. А це вже невиправданий ризик.

15.Цікаво знати! Теst у перекладі з англій­ської означає «перевірка». Цей термін у 1899 році ввів американський психолог Джеймс Кейтель, хоча тести як прийом оцінювання у навчальних закладах уперше стали використовувати у Ве­ликобританії ще в 1864 році. Від інших методіві прийомів оцінювання тестування відрізняєть­ся найбільшою об'єктивністю, меншим часом на перевірку відповідей, сприяє дотриманню єд­ності вимог, перешкоджає випадковості при оці­нюванні знань.

ЯК КРАЩЕ ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ІСПИТІВ?

1. Приберіть усе зайве і те, що відволікає вашу увагу від безпосередньої мети — підготовки до іспиту. Заховайте від себе книжки, диски, телепрограму, відключіть телефон. Суворо скажіть собі: з 9:00 до 12:00 дня я повинен вивчити стільки-то.

2. Почніть учити з важких, незрозумі¬лих тем, а легкі залишайте під кінець. Якщо складну тему відкладати на потім, вона висітиме, як дамоклів меч, не даючи вам спокою. В результаті якість запам'ятовування тем, які даються складно, різко знижується, якщо не зводиться до нуля. Виникає це тому, що ви намагаєтесь відкласти нерадісний момент.

3. Справжня мета навчання — не повторювання, а використання. Не тримайте знання в собі, як у сейфі. Поділіться ними з дзеркалом, улюбленим собакою, батьками чи друзями. Можете час від часу робити репетицію іспиту: зробіть невеликі картки з номерами білетів, витягайте їх і відповідайте. Відповідайте вдумливо і серйозно, бо добра репетиція — запорука успішної вистави.

4. Запам'ятовувати матеріал треба осмислено, а не механічно. Не зубріть — це довго і дає ускладнення: варто перехвилюватися, забути хоч одне слово, як текст, вивчений таким способом, зітреться. Краще запам'ятовується двічі прочитаний та переказаний текст, ніж п'ять разів прочитаний без переказу. Встановіть логічну послідовність. Розбийте матеріал на смислові частини та знайдіть у кожній ключову фразу.

5. Чергуйте розумову діяльність із фізичною. Не доводьте себе до повного знесилення й виснаження пізнанням науки. Не забувайте, що відпочинок теж необхідний. Не заборонена корисна праця на благо сім'ї: помийте підлогу, сходіть до магазину.

6. Почніть учити матеріал зранку, поки голова «свіжа». Займатися в останню ніч чи добре виспатися — справа індивідуальна. Але, як відомо, перед смертю не надихаєшся, а у людини, яка виспалась, голова працює краще, ніж у того, хто не виспався.

НА ІСПИТІ

1. Ніхто не має сумніву, що ви добре знає­те всі напрями сучасної моди, але більшість викладачів — люди консервативні. Тому всі ультрасучасні речі та екстравагантне вбрання краще зберегти для інших випадків, а для іспиту вибрати щось відповідно до ситуації. Бажано, щоб у вашому одязі переважали теплі відтінки: рожеві, оранжеві, жовті, жов­то-зелені. Це налаштовує на доброзичливеставлення.

2. Викладач зовсім не бажає вашої крові. Намагайтеся навіяти собі те, що викладачі зовсім не хочуть нікого «загрузити». Біль­шість із них у шкільні та студентські роки теж хвилювалися, складаючи іспити. І в них трусилися руки, коли вони тягли білет, калатало серце і перехоплювало подих при відповіді.

3. Від усмішки стане всім світліше! Тому посміхайтеся щиро і від всієї душі, і тоді пер­ший контакт з викладачем буде добрим. Від­повідаючи, намагайтесь дивитися на викла­дача не з-під лоба, а відкрито.

4. Якщо вам ставлять запитання, це не зна­чить, що вас хочуть «загрузити». Як прави­ло, ці запитання уточнювальні, і в них уже є відповідь, або її частина. Тому геть сумніви і хвилювання. Зробіть глибокий повільний вдих і видих. Не поспішайте видавати перше, що прийде вам на думку. Про вас не подума­ють поганого, якщо ви скажете: «Дайте мені трохи подумати, будь ласка!» Ви встигнете за­спокоїтися, і відповідь з'явиться сама по собі.

ЯК НАЙКРАЩЕ ЗАПАМ'ЯТОВУВАТИ МАТЕРІАЛ

Пропонуємо кілька прийомів, за допомо­гою яких можна краще запам'ятати навчаль­ний матеріал.

1. Магічна сімка. Ви ніколи не'замислю­валися, чому в давнину число «сім» було популярним і оточеним таємничим ореолом?

Чому, скажімо, перш ніж відрізати, треба сім разів відміряти, і чому саме «семеро одного не чекають»? А ще було сім давньогрецьких мудреців, «сім чудес світу». Та й семиденний тиждень навряд чи випадковий...

Психологи розкрили секрет «магічної сім­ки». Виявляється, такий у середньому обсяг нашої пам'яті.

За умови одночасного сприймання вона здатна утримати і потім відтворити в се­редньому сім об'єктів. Причому сім літер запам'ятовується не легше, ніж сім слів і на­віть сім фраз. Тому, якщо обсяг матеріалу, котрий треба запам'ятати, дуже великий, краще поділити його на змістові уривки, прагнучи, щоб їх було не більше семи. Ще один висновок із цього правила: зміс­товні частини матеріалу треба збільшувати й узагальнювати, передаючи головну думку однією фразою.

Адже для запам'ятовування одного речення, однієї думки, в якій міститься зміст двосторінкового тексту, потрібний порівняно однаковий обсяг пам'яті. Ось що писав із цього приводу американський психолог Міллер, який відкрив це яви­ще: «Це схоже на те, коли б вам довелося носити ваші гроші в гаманці, який може вмістити тільки сім монет. Гаманцеві бай­дуже, будуть ці монети пенсами чи сріб­ними доларами».

2. Шукайте зв'язки. Любителі детективів знають, що досвідчений сищик не поспі­шає одягати наручники на рядового члена банди. Значно важливіше виявити зв'язки злочинця, ватажків. Іншими словами, серед другорядного треба виявити найголовніше. Через те не слід поспішати щоб там не було запам'ятати складний текст, не розібравшись у його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора.

У матеріалі можуть бути такі зв'язки:

• змістові — текст, в якому одна дум­ка логічно визначає іншу, що йде за нею, запам'ятовується порівняно легко. Через те з самого початку постарайтеся зрозуміти зміст тексту, побачити логічні зв'язки між абзацами, параграфами, розділами;

• структурні — психологічні експеримен­ти показали, що під час запам'ятовування логічно не пов'язаних між собою слів (тер­мінів, іноземних слів) важливе значення має їхнє розміщення на аркуші, об'єднання у групи (наприклад, цифру в номері теле­фону) і навіть у якісь фігури. Підкреслюй­те, обводьте потрібне, робіть скорочення, групуйте слова, які починаються з однієї літери.

3. Використовуйте асоціації

Прийоми довільного запам'ятовування можна поділити на дві групи:

• побудовані на виявленні внутріш­ніх зв'язків, які є в матеріалі, що запам'я­товується;

• побудовані на внесенні ззовні в ма­теріал, що запам'ятовується, штучних зв'яз­ків.

Останні називають мнемонічними і за­стосовують тоді, коли важко виявити внут­рішню структуру матеріалу. Розглянемо два мнемонічні прийоми: локальної прив'язки і словесних посередників. Метод локаль­ної прив'язки, або «метод місць», полягає в побудові для кількох об'єктів, що запам'я­товуються, другого ряду — опорного, який складається з добре знайомих об'єктів або таких, що легко запам'ятовуються. Послідов­ність об'єктів в опорному ряду організована так, що жорстко визначено порядок їх пе­реліку. На практиці таким опорним рядом може бути послідовність кімнат у квартирі, будинків на вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи, щоб зіставити з ними еле­менти ряду, який треба запам'ятати.

Такий спосіб полегшення запам'ятовування давній — йому понад дві тисячі років; є на­віть легенда про те, як він виник. Одного разу поет Сімонід був у гостях. Раптом його викликали у невідкладній справі. Як тільки він вийшов за поріг будинку, стався потуж­ний підземний поштовх — будинок, де він щойно бенкетував, розвалився, і всі гості виявилися похованими під уламками. Родичі не могли розпізнати нікого із загиблих. Тоді Сімонід подумки уявив план приміщення, де проходив бенкет. Одразу в його пам'яті ожила картина, він згадав, де хто сидів, і вказав, які останки кому належали. Відо­мо, що згодом систему локальної прив'язки використовували Цицерон, Джордано Бруно та багато інших видатних людей.

Отже, якщо в матеріалі, що завчається, мало внутрішніх зв'язків — подивіться нав­коло. Уявивши в пам'яті обстановку, в якій ви вчили матеріал, ви пригадаєте його, тому що одержані враження мають властивість відновлювати одне одного.

4.Як повторювати?

Що краще — ще раз прочитати текст, чи спробувати переказати його своїми сло­вами?

В одному експерименті, присвяченому вивченню пам'яті, студентів поділити на чо­тири групи. У першій групі уривок тексту читали двічі і двічі переказували, у четвертій — тільки раз і тричі переказали.

Зміст тексту найкраще запам'ятали сту­денти четвертої групи, найгірше — першої.

Отже, переказ тексту своїми словами сприяє кращому його запам'ятовуванню, ніж багаторазове читання, оскільки це ак­тивна організована робота. Взагалі, будь-яка аналітична робота з текстом сприяє кращо­му його запам'ятовуванню. Це може бути перекомпонування матеріалу, знаходження парадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного фону чи матеріалу тощо.

Запам'ятайте: «Великий текст потріб­но розбити не більше ніж на сім частин, пов'язати їх між собою, виділити опори (сло­ва і думки, що стоять за ними) і завчити їх, повторюючи за наведеною схемою».

Пам’ятка учня

«Як удосконалити свою увагу»

1. Якщо ти неуважний, це означає, що твоя увага спрямована на щось інше. Визнач ї об’єкт. Подолай суперника. Спрямуй силу уваги, куди слід.

2. Увага є і умовою, і результатом твоєї діяльності.

3. Якщо ти уважний – засвоїш матеріал, але концентрація уваги потребує твоїх свідомих дій.

4. Готуй все необхідне до початку уроку. Твоя організованість сконцентрує твою увагу.

5. Ти повинен ставити своїй увазі чіткі завдання: на що саме вона має бути спрямована.

6. Оскільки при втомі керування увагою погіршується, для її відновлення потрібно вчасно відпочивати, займатися аутотренінгом, використовувати спеціальні вправи.

7. Використовуй здатність незвично привертати увагу. Уявляй звичайне як незвичайне (наприклад, ти інопланетянин і сидиш на уроці землян).

8. Під час виконання завдання час від часу запитуй себе: «Про що я думаю?».

9. Якщо ти виявив, що твоя увага розсіюється, достатньо буває одного цього запитання. Якщо не допомогло – зміни положення тіла, або почитай вголос, підсилюючи чи зменшуючи силу звуку.

10. Зосередженню уваги допоможуть і прості запитання, які ти можеш ставити собі час від часу: «На яке запитання щойно відповідав однокласник?», «Яке запитання щойно поставив учитель?».

11. Якщо ти не зміг зосередитися на виконанні завдання – просто повтори його, можна вголос.

12. Структуруй матеріал конспекту, підручника (створюй таблиці, схеми тощо). Тоді обсяг уваги збільшується.

13. Намагайся набути максимальну кількість навчальних навичок, вони здійснюються без участі уваги. Вона потрібна тобі для нового, цікавого, важливого.

14. Перевіряйте з сусідом по парті роботи один одного, це сприяє розвитку уваги.

15. Щоб привернути свою увагу до матеріалу уроку, знаходь те, чим він пов'язаний з твоїм досвідом, інтересами.

16. Більше працюй з підручниками, оскільки це тренує увагу.

17. Не поспішай при зміні видів роботи. Зважай на те, що внаслідок неповного, незавершеного переключення уваги можуть виникати помилки.

18. Не намагайся робити багато справ одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.

19. Враховуй, що ступінь і обсяг уваги пов’язані зворотною залежністю – збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. Тому важливий матеріал повторюй окремо.

20. Вигадай свій власний жест (по коліну плеснути, смикнути себе за вухо…). Коли твоя увага зменшується цей рух м’язів допоможе тобі відновити її концентрацію.

21. Знаходь чинники, які сприяють підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення тощо).

22. Враховуй вплив природних чинників: в дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити більше часу для виконання завдань.

23. Для тренування уваги роби домашні завдання з увімкненим телевізором чи магнітофоном, виконуй спеціальні вправи.

Пам’ятка учню

«Як покращити пам'ять»

1. Вказуй свідомості напрям і завдання (що запам’ятати).

2. Ілюструй абстрактні поняття образами.

3. Емоційно забарвлюй матеріал.

4. Уявляй собі картинку: як виглядає історична особа, літературний герой фотографічно.

5. Добирай риму до термінів, які треба запам’ятати.

6. Проговорюй про себе те, що треба запам’ятати.

7. Прислуховуйся до того, які почуття викликає в тебе інформація, яку потрібно запам’ятати. Запитай себе: подобається вона тобі чи ні і чому?

8. Уявляй запахи, кольори, що можуть супроводжувати картинку.

9. Знаходь спільне і відмінне утому, що треба запам’ятати, з тим, що знаєш.

10. Виписуй на аркуші те, що потрібно запам’ятати, і розвішуй на видних місцях.

11. Повторюй на ніч. Це корисно, бо не накладається інша інформація.

12. Запам’ятовуй не слова, а думку, тоді ти зможеш висловити її своїми словами. Ретельно добирай інформацію! Відкидай зайве.

13. Працюючи з матеріалом, який потрібно запам’ятати, запитуй себе: «Про що я думаю?», «Що відбувається? Де? Коли? Як? Чому?».

14. Вигадуй запитання до інформації, яку потрібно запам’ятати! Висловлюй щодо неї власну думку.

15. Частіше використовуй інформацію, яку запам’ятав.

16. Повторюй!

17. Хвали себе, коли згадаєш потрібну інформацію

18. Запитай себе: «Навіщо мені добра пам'ять?»

Якщо ти покращиш пам'ять – вивільниш багато часу, навчишся бачити те, чого раніше не бачив! Світ і ти у ньому станеш ще привабливішим, цікавішим.

Кожен з вас мріє про те, щоб покращити свої результати навчання. Але не кожен задумується над тим, від чого це залежить. Для досягнення успіху в першу чергу необхідно мати бажання (мету). Потім спланувати свої дії та чітко виконувати все заплановане.

Чи вмієте ви готувати домашні завдання?

Сьогодні ми поговоримо про те, як правильно виконувати домашні завдання. Це допоможе вам спланувати свій день так, щоб залишився час на відпочинок, улюблені заняття та допомогу батькам.

1. Завдання бажано виконувати в той день, коли його задали, незалежно від того, чи буде цей урок наступного дня, чи ні.

2. На виконання кожного уроку не треба планувати більше, ніж півгодини.

3. Перед домашнім завданням кожного уроку повинно бути чітко вказано час початку і закінчення його виконання. Якщо ти знаєш, що завдання з якогось предмета, як правило, не виконуєш за півгодини, плануй його виконання в кілька етапів.

4. Між виконанням різних завдань роби перерву на 10-20 хвилин.

5. Розподіли домашнє завдання рівномірно за днями тижня. Якщо треба, виділи спеціальний час для повторення деяких предметів.

6. Бажано, щоб у неділю ти відпочивав, був повністю звільнений від уроків, ти повинен повноцінно відпочити

Пропоную скласти розклад виконання за домашніх завдань.

Для цього береться великий аркуш паперу. Треба розділити його олівцем на 6 рівних частин за днями тижня: понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця, субота. Неділя сюди не заноситься.

Кожна частина має заголовок, зверху пишеться назва дня тижня. Кожний день тижня, в свою чергу, ділиться навпіл. Верхня частина – це те, що дано нам у незмінному вигляді: розклад уроків.

Тут також треба позначити, коли починаються і коли закінчуються уроки. Повинно бути чітко видно, о котрій годині ти приходиш додому.

Нижня частина кожного дня тижня – це, те, що ти сам повинен зробити (можливо, з допомогою батьків) як керівництво до дії. Цю частину розкладу не треба зразу твердо заповнювати: спочатку можна помітити олівцем, які уроки і в який час виконуються.

Намагайся зовнішньо красиво і зрозуміло оформити розклад. Повісь його на стіну.

Кiлькiсть переглядiв: 242

Коментарi

  • Kevin Humphrey

    2018-03-10 19:44:15

    D3xGN4mK Buy http://v4enw.com/#pfQFV1Nvt7I-zu3 pfQFV1Nvt7I, 8feH5AIiZ , [url=http://yzfmr.com]EzyY3vmPC[/url], [rekGtBVDMpO](http://eq0k0.com "rekGtBVDMpO"), [http://227xb.com zJs9CmZqRn],...

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Вересень 2018 Наступна
ПВСЧПСН
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930