«Сформованість вольових навичок для навчання у школі»
Цей тест дає змогу визначити, наскільки у дитини розвинені вольові навички – стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам’ятовування, уваги, розумових навичок.
1.Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить зуби вранці, миє руки перед їжею):
А) Робить завжди сама, без нагадування;
Б) Робить завжди, але інколи треба нагадувати;
В) Без спеціального нагадування не робить?
2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає постіль, накриває на стіл):
А) робить постійно;
Б) робить часто;
В) робить дуже рідко?
3. Чи є в дитини стійкі навички самообслуговування (приготувати бутерброд, одягнутися по погоді, зав’язати шарф):
А) є достатньою мірою;
Б) є деякі;
В) немає?
4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить довго (15-20 хвилин) на самоті (під час читання вголос, малювання, гри):
А) дуже часто;
Б) зрідка;
В) не вміє?
5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (не їсть перед їжею цукерок, хоча вони їй доступні; не вередує, коли старші щось заборонили):
А) Уміє достатньою мірою;
Б) уміє лише зрідка;
В) не вміє?
6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно їсть):
А) як правило, уміє;
Б) уміє, але робить це не завжди;
В) не вміє?
7. Чи є в дитини більш-менш стійкі інтереси: слухання музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну:
А) усі досить стійкі;
Б) інтереси є, але весь час змінюються;
В) наявних інтересів немає?
8. Чи вміє дитина поводитися у товаристві (не перебиває старших, без нагадування вітається, прощається, дякує):
А) уміє;
Б) уміє, але інколи доводиться нагадувати;
В) не вміє?
9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки, прийому їжі):
А) як правило, так;
Б) узагалі дотримується, але інколи порушує;
В) ні, не дотримується?
10. Якщо дитина запитує, чи завжди вона вислуховує відповіді:
А) як правило, з цікавістю вислуховує пояснення;
Б) інколи відповідей на запитання не слухає, відволікається;
В) інколи запитує просто так, не потребуючи відповіді?
11. Чи прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання, книжки і зошити після читання, письма:
А) завжди прибирає;
Б) прибирає після нагадування;
В) не прибирає?
Інтерпретація результатів
Перший варіант відповіді (А) в кожному запитанні оцінюється 3-ма балами, другий (Б) – 2-ма, третій (В) – 1-м балом. Потім знаходять суму балів, з усіх одинадцяти запитань.
Рівень сформованості вольових навичок визначається за такими критеріями :
Високий – 33-27 балів;
Достатній – 26-22 бали;
Середній – 21-18 балів;
Низький – 18 балів і нижче.
ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ
Чимало проблем виникає у вихованні дітей-підлітків. Треба пам”ятати, що у тінейджерів загострене почуття – справедливість. Якщо у молодшому шкільному віці діті беззастережно вважають своїх батьків ідеалом, то далі вони починають критично ставитися до ближніх. Щоб не втратити авторитет у своїх сина чи доньки, намагайтеся бути в очах сина чи доньки -- справедливим. З”ясувати чи притамана вам ця риса хорактеру, допоможе цей тест.
1. Ваш син побився з однокласником, і вас викликають до школи. Ваша реакція:
а) покараю відразу, а потім з”ясую причину бійки;
б) спробую з”ясувати, чому син зятіяв бійку, і потім визначу міру покарання;
в) спершу з”ясую все у класного керівника, оскільки син не скаже правду.
2. Прибираючи в кімнаті, дитина ненароком розбила дорогу річ (ваза,
годинник, сувенір). Ваша реакція:
а) покараю неодмінно і відразу;
б) прожену геть, щоб не заважала, і забороню торкатися коштовних речей;
в) заспокою дитину, адже вона це зробила не навмисно.
3. Ви покарали дитину, а потім з”ясувалось, що несправедливо:
а) промовчите, щоб не підривати свій авторитет;
б) вибачитеся перед дитиною;
в) поясните, що дорослі теж інколи помиляються.
4. Ви стомилися, а дитина набридає із запитаннями:
а) роздратовано проганяєте дитину: „Мені треба відпочити!”
б) відповідаєте не задумуючись, щоб вона швидше відчепилася;
в) пояснюєте дитині, що дуже втомилися і відразу призначаєте час, коли
зможете поговорити.
5. Дитина просить розв”язати задачу, написати твір і таке інше:
а) щоб не гаяти часу, розв”яжете задачу, напишете твір тощо, дитині
залишиться тільки переписати;
б) скажете: „Працюй сам! Тільки тоді зможеш чогось навчитися”;
в) разом із дитиною розберетеся в умові задачі, оберете тему, а виконувати завдання дитина буде самостійно.
6. Дитина просить, щоб їй купили рибок (кішку, собаку). Ви відповідаєте:
а) нізащо;
б) ну що ж, якщо ти так хочеш, я тобі допоможу доглядати тварину;
в) спершу подумай, чи серйозний твій намір завести тваринку. Якщо так,
то за нею будеш доглядати сам.
Якщо ви шість разів обрали відповідь „В”, хвилюватися нічого: ви непоганий, справедливий вихователь. І можете й надалі бути для дитини „еталоном справедливості”. Якщо обрали три відповіді „Б”, три відповіді „В”, -- перегляньте свої переконання, щоб не втратити довіру дитини. Якщо ви обрали переважно відповіді „А”, необхідно серйозно переглянути свої методи виховання.